TÁMOP 3.1.4.
TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-00228
TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-00228
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés -
Innovatív intézményekben - KOMP
Innovatív intézményekben - KOMP
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatási összegből intézményünk 21 082 000 Ft támogatásban részesül.
A kedvezményezett:
Murakeresztúr Község Önkormányzata, Murakeresztúr, Honvéd u.3. Tel: 93/369001
www.murakeresztur.hu
Intézményünk részt vett a TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-00228- as számú „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés -
Innovatív intézményekben – KOMP” című pályázatban. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Innovatív intézményekben – KOMP” című pályázatban. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatási összegből intézményünk 21 082 000 Ft támogatásban részesült.
A kedvezményezett:
Murakeresztúr Község Önkormányzata volt, Címe: Murakeresztúr, Honvéd u.3. Tel: 93/369001
A projekt az ÁMK belül az általános iskolát és a murakeresztúri óvodát érintette.
Hogyan hajtottuk végre a projektet:
2009 júniusában kezdtük, felállott a projektmenedzsment, s a szakmai vezetők a két intézményben, az óvodában és az iskolában.
Augusztusban kiválasztottuk a képzéseket, megszerveztük a tantárgytömbösítést az órarend összeállítása miatt, megszerveztük és megtartottuk a felkészítő napot a tantestületeknek, külön az óvodában és külön az iskolában.
Szeptemberben elindítottuk az első félévi tantárgytömbösített oktatást, az óvodában bevezetésre került a Pillangó csoportban a kompetencia alapú programcsomag illetve a szülőket közös szülői értekezleten tájékoztattuk a pályázatból adódó újításokról, új feladatokról. Majd megbeszéltük, hogy a naplókban egységes adminisztrációt vezetünk be.
Az ősz folyamán előkészítettük a három hetet meghaladó projektet, beindult a tanfolyami képzés.
Decemberben lebonyolítottuk a három hetet meghaladó projektet, melynek témája az Advent és Karácsony volt. Ebben a hónapban megjelentek az intézményben a mentorok és szaktanácsadók, akik a tanév végéig segítették munkánkat.
A szülőket osztályszülői értekezleteken folyamatosan tájékoztattuk a TÁMOP bevezetéséről.
A második félévben újabb tantárgyakat vontunk be a tantárgytömbösítésbe, hogy a vállalt 20%-ot teljesíteni tudjuk.
A II. félévben is folyamatosan jártak a pedagógusok továbbképzésekre, ezeket főleg hétvégén vállalták be, így az iskola és azóvoda nevelő-oktató munkáját is sikerült fennakadás nélkül koordinálni.
A szervezett továbbképzéseken az iskolából 6 pedagógus vett részt.
Andrasek Istvánné 6 továbbképzésen 180 órát, Czigányné Bízó Mária 5 továbbképzésen 180 órát, Delyné Csere Andrea 5 továbbképzésen 180 órát, Hermann Beáta 5 képzésen 180 órát, Kővágó Károlyné 1 továbbképzésen 30 órát, Sólyomné Rácz Erika 8 továbbképzésen 370 órát teljesített. Összesen: 30 továbbképzést végeztek el az iskola pedagógusai.
Az óvodában Tolmnainé Novák Rózsa 6 továbbképzésen volt, Gergina Zoltánné 5 képzésen járt.
Elmondhatjuk hogy akkreditált pedagógus továbbképzésben megszerzett tanúsítványok száma az iskolánál 32, az óvodánál 12 lett, összesen 44 tanúsítványt szereztek a továbbképzésre járó pedagógusok.
A továbbképzések a következő területeket érintették: Változásmenedzselés a közoktatási intézményekben, általános pedagógiai módszertani továbbképzés, projektpedagógia, epochális oktatás, sajátos nevelési igényű tanulók oktatásának, integrált nevelésének eszközei, hatékony tanuló-megismerési technikák, hatékony iskolát mindenkinek (integrált nevelés az óvodai iskolai gyakorlatban), tanulási képességek fejlesztése,óvoda-iskola átmenet,
tanulás tanulása, professzionális tanári kommunikáció, kooperatív módszertanra épülő együttműködés, kooperatív tanulás, a tevékenységközpontú pedagógiák, interaktív tábla az oktatásban, pedagógiai értékelés a gyakorlatban, mérés-értékelés képzés, infokommunikációs technológiák képzés.
Az IKT-val segített tanórák aránya (a programba bevont tanulócsoportok implementációban érintett összes tanóráihoz képest) 25 % volt az intézményben.
A tankönyveket, segédeszközöket februárban sikerült beszereznünk, addig az Educatió honlapján megtalálható anyaggal dolgoztak a pedagógusok.
A képzések elvégzése után innovációkat kellett készíteni a bevont pedagógusoknak
Összesen hat innovációt készítettek el a kolléganők az iskolában:
INNOVÁCIÓK
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/Barataink.az. allatok
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/irasbeli_szorzas
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/eletpalyaepites_7.o.
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/karacsonyi_projektterv
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/ovodai_innovacio
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/oratervek_6.o._termeszetismeret
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/innovacio- Muramente
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/Temahet_Zrinyi_Miklos
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/eletpalyaepites_8.o.
iskola.murakeresztur.hu/dokumentumok/kapcsolatepites_a_termeszettel
Az óvodai innovációt közösen készítették az óvónők:
Horvát hagyományokra épülő kézműves tematika
Horvát nemzetiségi hét a murakeresztúri óvódában – készítette: Gergina Zoltánné és Tolnainé Novák Rózsa.
Az új oktatásszervezési módszerek bevezetésével témaheteket is szerveztünk, melyeket a következő években is megvalósítunk az iskolában, s ehhez módosítottuk a pedagógiai programot is.
Négy témahetet tartottunk.
- Barátaink az állatok
Készítette Czigányné Bízó Mária
- Zrínyi Miklós a költő, politikus és hadvezér
Készítette Andrasek Istvánné
- Muramente
Készítette: Hermann Beáta
- Kapcsolatépítés a természettel
Készítette: Sólyomné Rácz Erika
Egy három hetet meghaladó projekt valósult meg. Témája: A karácsonyi ünnepkör. Címe: Kiskarácsony- Nagykarácsony
Készítette: Delyné Csere Andrea
Módosítottuk az intézmény pedagógiai programját is, hiszen ezeket az új tanulási formákat 5 évig fenn kell tartanunk. Az általános iskola intézményegységnél bevettük a pedagógiai programba, hogy minden tanévben megszervezzük a négy témahetet, a három hetet meghaladó projektet, a kompetencia alapú oktatást szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterületen az 5-6. évfolyamon, matematika kompetencia területen a 2. és 4. évfolyamon, az élet-pályaépítés kompetencia területen a 6. (5. vagy 6.) évfolyamon, illetve az idegen nyelv kompetenciaterületen a 6. évfolyamon, folytatjuk a moduláris oktatást matematikából az 1. és 3. osztályban, szövegértés- szövegalkotásból az 5. osztályban, élő idegen nyelvből, németből 7. osztályban.
A műveltségterület tantárgy nélküli bontása az Ember a természetben (7-8. évf. természetismeret) műveltségterületen valósul meg.
Az óvodai intézményegységnél az óvodai kompetencia alapú programcsomag került bevezetésre, beépítésre került az Óvodai Nevelési Programba a horvát hagyományokra épülő kézműves tematika.
A kompetencia alapú oktatás bevezetését szakértők is segítették:
- IKT fejlesztési folyamat szaktanácsadó 60 órában
- IKT mentor szaktanácsadó szintén 60 órában
- Matematika kompetenciaterület szaktanácsadó 30 órában
- Szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület szaktanácsadó 30 órában
- Életpálya-építés kompetenciaterület szaktanácsadó 30 órában
- Német nyelvi kompetenciaterület szaktanácsadó 30 órában
- Óvodai kompetenciaterület szaktanácsadó 30 órában
- Óvodai intézményi folyamat szaktanácsadó 40 órában
- IPR módszertani mentor szaktanácsadó 40 órában
A projekt keretében beszerzett eszközök:
6 db laptop, digitális programcsomagok, kompetencia tankönyv- csomagok, nyomtató, fényképezőgép, és monitor.
A projekt keretében érintett kompetenciaterületek, tantárgyak, csoportok
1. Matematika kompetencia
matematika tantárgy- 1. és 3. osztályok
2. Szövegértés- szövegalkotás kulcskompetencia
magyar nyelv és irodalom tantárgy - 5. és 6. osztályok
3. Idegen nyelvi kompetenciák
német tantárgy - 7. osztály
4. Életpálya- építés
Osztályfőnöki, természetismeret, horvát, ének, magyar, technika, informatika, rajz, történelem, testnevelés - 5. osztály
Tanórán kívüli tevékenység – 7. és 8. osztályok
5. Műveltségterület tantárgyi bontás nélküli tanítása- Ember a természetben
3. osztály, 5. osztály, 6. osztály
6. Óvodai kompetencia alapú programcsomag
Az óvoda és iskola munkáját az alábbi vásárolt jó gyakorlatok segítik:
„ Iskolakóstoló”
„ Mozgáskotta módszer alkalmazása”
„A horvát nyelv hete”
Moduláris oktatási program szerint tanítunk
- a 7. osztályos német tantárgyban
- az 1. osztályos matematika oktatásban
- a 3. osztályos matematika oktatásban
- Életpályaépítés kompetencia területen az 5. évfolyamon
A pedagógusok véleménye a projektről:
Jó volt, nagy részüknek tetszett. Különösen a témahetek, az innovációk. Tetszett, ahogy a kollégák lelkesedtek, amikor már belemélyedtek. Az IKT órák nagyon népszerűek lettek, más- a projektben nem szereplő - kollégák is előszeretettel szervezték az ilyen jellegű órákat. Amit másképpen csináltunk volna: Először felkészíteni bennünket, s csak azután bevezetni, tehát a képzések későn indultak, így a bevezetésnél több hibát is elkövettünk.
A 20 %-os tantárgytömbösítés nehezen valósítható meg.